lauantai 29. marraskuuta 2014

Jonossa

Hurjasti tsemppiä kaikille valmennuskurssille jonottaville!
Mä olin tänään ensin kaverin kanssa Pykälässä cocktail illassa ja kotimatkalla käytiin moikkaamassa kaveria kurssijonossa. Täytyy sanoa, että tunnelma jonossa oli hyvä, vaikka varmasti pitkä yö tulee olemaan vielä edessä. Kahdeksan tuntia enää!

Kävin päivällä 11.30 aikaan syömässä ylioppilasaukion unicafeessa ja kesti kyllä hetki tajuta mitä kaikki ihmiset peittojen ja paksujen vaatteiden kanssa siinä hengailivat. En vieläkään oikeen käsitä, että siinä vaiheessa ihmisiä oli ainakin kolmisenkymmentä!! Ja sisäänhän pääsi jonottamaan vasti klo 20.00.

Ihan mielettömän hyvää mudcakea (?) cocktail illassa!


Mutta se fiilis tollasessa jonossa. Se on niin hienoo, kun sä tiedät, että sä et oo ainut. Muut on alottamassa sitä ihan samaa prosessia sun kanssa. Osalla menee paremmin, osalla huonommin. Mutta todennäkösesti kaikki stressaa jossain kohdin, jännittää ja pelkää. Se lähentää ihmisiä. Niinkun jo aiemmin mainitsinkin joskus kesällä, musta oli ihan älyttömän ihanaa käydä yhden hyvän ystävän kanssa pääsykoetta jälkeenpäin läpi uudelleen ja uudelleen, purkaa niitä jännittyneitä fiiliksiä ja ruotia omia mahdollisuuksia. Musta oli tosi ihanaa puhua kaikesta pääsykokeisiin liittyvästä jo paljon paljon ennen ku pääsin sisään. En muista aikaa jolloin en olis halunnut tästä kaikesta puhua!
Jotenkin pääsykoe on ollut se vakio mun elämässä jo useemman vuoden, että nyt tuntuis hassulta, että sitä ei oliskaan. Syksyllä aina koitti arki, mutta jo viimestään marraskuussa pääsi mietiskelemään ja pohtimaan valmennuskursseja ja sen kevään aikatauluja! Keväällä sai jo rueta ostamaan kyniä ja vihkoja ja post it-lappuja ja lähempänä kirjojen julkaisua miettimään aiheita ja laatimaan tarkempia aikatauluja ja suunnitelmia. Pääsykokeet on hurjan iso osa mun elämää viime vuosina enkä oo valmis päästämään irti vielä, niin hassulta kun se saattaa kuulostaakin.

Mä oisin voinu ruotia eri kurssivaihtoehtoja vaikka koko yön, ja mun ystäväkin innostu vaikka ei välttämättä olis ekana halunnu lähtee sinne. Siinä me sitten väiteltiin kahdestaan kurssien paremmuudesta! :D

Tää on yks syy miks mä haluaisin tutoriks. Mä voisin puhuu ummet ja lammet pääsykokeesta, pääsykoekirjoista, valmennuskurssista, fiiliksistä hakemisen aikana, lukemisesta...... On vaan niin kiva käydä niitä asioita muiden sellasten kanssa läpi, jotka on joko nyt käymässä sitä läpi tai joilla on samoja kokemuksia aiemmilta vuosilta! Mä en siis missään nimessä sano, että olisin millään lailla nero tai viisaampi kun joku muu näissä asioissa, mä vaan tykkään keskustella näistä jutuista ja vertailla kokemuksia ja mielipiteitä! Kerron siis vaan siitä, mitkä jutu on toiminu mulla ja haluun edelleen painottaa, että mun metodit voi olla just ne huonoimmat ja hirveimmät jollekin muulle. Ihmiset oppii niin eri tavalla.

Siks haluunkin nyt loppuun vielä painottaa, että valkatkaa sellanen kurssi kun itse haluatte! Älkää ottako kurssia sen takia, että kaikki sanoo että on ihan pakko ottaa (just tää) kurssi että pääsee sisään! Ei todellakaan! Menkää sen oman fiiliksen mukaan ja luottakaa siihen, kyllä te parhaiten tiedätte mikä teillä itsellä toimii :)


Ja vadelmaista drinkkiä :)

Nää kuvat nyt ei oikeen liity tähän.. Väsyttää, en jaksa nyt keksii parempaa :D

2 kommenttia:

  1. Osaatko yhtään arvioida kuinka suuri osa Helsingin oikisopiskelijoista on kotoisin pk-seudulta ja löytyykö paljon porukkaa vaikka Pohjois-Suomesta? Kiinnostais tietää kun oon ensi vuonna Helsinkiin pyrkimässä astetta kauempaa ja tuntuu että kaikki täältä hakee pelkästään Rovaniemelle :D. Meinasin myös ite hakea sinne sen takia, että yo-papereista olisin hyötynyt merkittävästi mutta päädyin kuitenkin Helsinkiin siitäkin huolimatta että valmennuskurssien sijainnin takia joudun tyytymään etäkurssiin. Mutta yrittänyttä ei laiteta ja muutenkin opin paljon paremmin lukemalla kuin kuuntelemalla :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en valitettavasti osaa sanoo mitään prosenteista tai muista. Mutta on tullut vastaan monia, jotka on ollu jostain muualta kun pk-seudulta. Toisaalta olinhan mäkin "täältä" kun pääsin tänä keväänä sisään vaikka oon vasta muutaman vuoden pääkaupunkiseudulla asunu. Mun mielestä se mistä on kotosin ei millään lailla vaikuta mahdollisuuksiin päästä sisään! Ja sitä paitsi jos opit paremmin lukemalla, vielä parempi! ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ anna sen vaikuttaa sun pyrkimiseen, sulla on ihan yhtä hyvät mahdollisuudet päästä sisään ku kaikilla muillakin! :) Tuutko pääkaupunkiseudulle esim kertauspäiville vai otatko vaan kurssimateriaalit? :)
      Sisäänpääsy on vaan susta itestä kiinni, jos sä teet kaikkes sen eteen nii hyvin todennäkösesti pääsetkin sisään! :)

      Poista