sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Vapaapäivä

Jeejee! Tänään on vapaapäivä! :) Olin jo vähän aikaa mietiskelly että olisko aikaa pitää vähän vapaata ja kerätä voimia ja eilen tuli kyllä sellanen fiilis, että nyt oon sen vapaapäivän tarpeessa. Kyllä sitten taas jaksaa ihan eri tavalla kun ottaa pientä etäisyyttä hetkeksi kirjoihin. Vaikka onhan ne vapaapäivänäkin ne kirjat ja koko prosessi koko ajan mielessä, siellä taka-alalla ainakin, mutta välillä kannattaa vaan jättää ne sinne pöydän nurkkaan vähäksi aikaa ja lähtee vaikka pihalle tekemään jotain ihan muuta!

Eilen jo otin vähän varaslähtöö vapaaseen pitsan ja leffan muodossa! Tää koko prosessi kyllä auttaa arvostamaan ihan arkisia asioita, oli kyllä niin ihana istua vaan sohvalla ja kattoo leffaa. Tai kun saa käydä Maxin kanssa lenkillä ihan rauhassa, ei mikään kiire mihinkään. Varsinkin kun tuolla on niin ihana ilma nyt!

Taas Max takana...


Ajattelin vähän tänään tehdä pidemmän ajan suunnitelmia, ne edelliset kun ei oikeen enää pidä ja en oo sen jälkeen jaksanu tehä mitään. Ja vois muutenkin suunnitella alkuviikon päivät valmiiks nyt kun tätä ylimäärästä aikaa on :) En vaan oikeen tiedä minkälaisia suunnitelmia kannatas tehdä noin niinku viikkotasolla, kun meen enemmänkin fiiliksen mukaan. Miten paljon voi oppia viikossa? Minkälaisia tavotteita pitäs olla tässä vaiheessa? Tai toukokuun alussa? Lopussa? Kyllähän kaikki sanoo että kannattas asettaa tavotteita, mutta mitä ne auttaa jos luenkin jotain ihan eriä tai saavutan tavotteen 2 päivässä tai jos siihen tavotteeseen oikeesti menis 2 viikkoo aikaa yhden sijaan? Eihän ne sitten auta millään lailla. Pitää varmaan ottaa vaan kirjat käteen ja kattoo vähän sivuja mitä tähän mennessä oon käyny läpi ja missä ajassa ja sitten miettiä mitä pitäs tehdä nyt jatkossa. Tosi selkeetä :D

Toivottavasti tehtäviä rupeis tulemaan pian, rupee pelkkkä lukeminen ja omien muistiinpanojen tekeminen tökkimään. Tehtäviä on kyllä sitten kiva tehdä vaihteluks ja kun ei jaksa enää vaikka illalla keskittyä niin paljoa. 



Oisin halunnu käydä kaupassa kans tänään ku maito ja kinkku ja vaikka mikä on loppu, mutta tottakai valitsin vapaapäiväks just sen päivän kun kaikki kaupat on kiinni! Just mun tuuria! Nojaa, kai pitää sit lukee ahkerasti alkuviikosta ja käydä pitämässä taukoo kaupassa. Meillä kun ei tässä ihan vieressä kauppaa ole niin kyllä siinä helposti tunti menee kun kaupassa käy. Siihen päälle vielä Maxin lenkitykset ja normi tauot niin johan siinä menee puol päivää! Oon kyllä huomannu, että tunti on melkeen se maksimi mulle mitä voin putkeen lukee, sit rupee jalka vipattamaan ja keskitys herpaantumaan. Tauolla oon yleensä tehny pyykkiä tai tiskejä tai jotain kotihommia, kätevää kun samalla saa liikuttua että veri rupee kiertämään ja tulee pidettyä koti ihan ok kunnossa. Parempi jotain askareita tehdä kun istua tauko koneella tai ottaa päikkärit. Mä meinaan pikkupäiväunien jälkeen oon vielä väsyneenpi ja helposti tulee laitettua kymmenen tai kakskymmentä minuuttia lisää aikaa kelloon, koettu on!
Saas vaan nähdä miten pitkään tätä jaksan, voi olla että kohta ei vois tiskit vähempää kiinnostaa tauoilla tai vapaa-ajalla!

Ainakin jäätelöö oon syöny jos en muuta!


Mutta ihan jees nää mun lukemiset on kai menny. Ainahan vois lukee enemmän, pitää vaan toivoo että tää on tarpeeks. Kyllähän välillä tulee niitä huonoja päiviä, mutta varmasti tulee kaikilla muillakin, niin ei hätää! 

Ja joo, ei oo ainakaan vaaraa että paino tippus hirveesti näillä herkuilla, mutta oon sentään jaksanu käydä kunnon lenkeillä! Liikunta on kyllä kanssa jaksettava pitää projektissa mukana ihan loppuun asti.

Nojaa, nyt meen tekemään jotain muuta kun tuijottamaan koneen näyttöä.. Nauttikaa nyt näistä säistä, oikeesti ihana ilma pihalla! :)

7 kommenttia:

  1. Kuinkas paljon sinä keskimäärin luet?

    Itselläni oli tavoitteina lähinnä lukea kirjat mahdollisimman monta kertaa kunnolla läpi. Muunlaisia tavoitteita ei ollut, vaan pyrin vaan lukemaan, lukemaan ja lukemaan niin paljon kuin mahdollista, koska sitä se vaatii. Loppujenlopuksi se sisäänpääsy on aika helppoa ja yksinkertaista: luet vain TODELLA paljon ja opettelet vastaustekniikan oikeustapausten varalta. Ei kannata liikaa miettiä ja suunnitella =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon pyrkiny siihen 8 tuntiin päivässä, monesti se on kuitenkin jäänyt vähän vajaaksi.
      Sitä mä vaan mietin, että varmaan kannattais teorian ja hallinnon osalta jotenkin parantaa tuota yleisen tason ymmärrystä, niitä laajoja kokonaisuuksia. Mä kun helposti jämähdän niihin pikkuseikkoihin ja sitten esseet jotka yhdistelee eri osia kirjasta on vähän haastavia. Mutta oon kyllä siinä mielessä samaa mieltä, että lukemista se vaatii, mitä enemmän, sitä varmemmin pääsee sisään! :)

      Poista
    2. Ja hei, oliko sulla kirjojen osaaminen "tasasta" tässä vaiheessa vai osasitko jonkun kirjan huomattavasti paremmin? Me ollaan kurssilla nyt käyty yks kirja läpi kokonaan ja osaan sen PALJON paremmin kun noi muut ja en tiedä pitäskö vaan harjotella edelleen sitä välikokeeseen (tällä viikolla) vai pitäskö yrittää parantaa tasoo noissa kahdessa muussa kirjassa..? Siis tottakai luen koko ajan noita muitakin kirjoja ja osa toisesta tulee tohon välikokeeseen, mutta oon kyllä varmaan eniten käyttäny aikaa selvästi tohon teorian kirjaan.

      Poista
  2. Itse luin aina yhtä kirjaa kerrallaan, vaikka aina suositeltiin, että lukisi muita kirjoja siinä samassa, niin keskityin aina vain yhteen kirjaan. Sitten kun sain sen luetuksi, siirryin seuraavaan kirjaan jne. Kävin vain etäkurssin, joten ei tarvinnut miettiä sitä, mitä kurssilla käsitellään, vaan sain lukea ihan omassa tahdissa. En olisi osannut tehdä niin, että olisin esim. useamman viikon ajan käsitellyt yhtä kirjaa ja samalla vain vähän lueskellut muita kirjoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli viime vuonna etäkurssi ja tykkäsin siitä kyllä tosi paljon, mutta kyllä tänä vuonna oon huomannu että toi kurssi ajaa lukemaan enemmän ja monesti tuleekin käytyä kurssilla oleva asia ennen ja jälkeen kurssin läpi, mikä auttaa tosi paljon!
      Mutta eiköhän tää mun systeemi oo nyt ihan hyvä, kuitenkin tuntuu että tiedän paljon asioita myös noista muista kirjoista, varmasti se parempi osaaminen niihinkin tulee viimestään kun kurssilla käydään ne asiat läpi. Ja toisaalta toi teoria onkin helpoin kirja, mikä voi olla osasyy siihen että sen osaa paljon paremmin :)

      Poista
  3. Millasia pisteitä oot saanu edellisinä vuosina pääsykokeista? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 2012 sain 39 pistettä (raja 46) ja viime vuonna sain 45 pistettä (49 pistettä olis riittäny mulle sisäänpääsyyn)

      Poista